365 dages bytteservice - i butikkerne og på BR.dk
Ønskeliste
0
Din kurv
0

Skru ned for tempoet

Børn har brug for at kunne fordybe sig

I en travl hverdag med vuggestue, børnehave eller skole er det vigtigt, at børn også får mulighed for at fordybe sig i rolig leg og kreative sysler. Men fordybelse og koncentration skal man øve sig på, så her får du eksperternes råd til at skabe flere muligheder for fordybelse for dit barn.

Forestil dig, at dit barns hjerne er som en éntre til barnets hus, kroppen. Daginstitution, skole, iPad, legeaftaler, svømning og fodbold er gæster, der flokkes i entréen. Nogle af dem er sågar ubudne, som fx larmen fra andre børn, og det giver sig selv, at entréen til sidst bliver fyldt helt op, forklarer familievejleder Lola Jensen, og dit barn har derfor brug for rolige stunder i løbet af dagen, hvor entréen bliver helt tømt.

– Fordybelse i en rolig leg eller kreativ aktivitet er lig med ro, og den ro har alle børn brug for i løbet af dagen, hvis de ikke skal koge helt over. Særligt de kreative sysler er genial ’terapi’, for her skal man nærmest intet foretage sig, siger Lola Jensen og uddyber:

– Perler, modellervoks, tegninger... man skal ikke så meget andet end at finde fx de blå perler, og især mindre børn kan bruge enormt lang tid på bare at sætte perler på en snor og tage dem af igen. Det giver barnet et tiltrængt åndehul, og hjernen får lov til at slappe af.

Følg dit barn

Der sker så mange ting i børnenes hverdag i dag, at de faktisk har fået færre muligheder for at fordybe sig, mener Lola Jensen. De sidder fx ofte foran en tablet, når de har brug for at slappe af, men YouTubes mange videoer er faktisk blot flere gæster i entréen. Her er det bedre med en bog, som barnet har læst mange gange før og derfor ikke skal bruge så mange kræfter på at fordøje, mener familievejlederen – eller i det mindste en film, som den lille har set flere gange før og derfor kender handlingen i. Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen mener, at vi voksne kan hjælpe fordybelsen endnu mere på vej for børnene, hvis vi holder øje med, hvad de selv inviterer til af lege.

– Jeg har flere gange observeret, hvordan et barn møder i institutionen og har en klar idé om, hvad det gerne vil lege, men så kommer der en – velmenende – voksen og siger ’nej, for vi skal lave puslespil på stuen nu’, siger Margrethe Brun Hansen og fortsætter:

– Her har man allerede dræbt det, jeg kalder fordybelse, for når børnene kommer til os med initiativer og lyst, skal vi, så vidt det er muligt i en travl hverdag, prøve at følge deres fantasi, for de byder faktisk ofte selv op til en fordybende leg.

Udvikler sig gennem leg

Børn udvikler en lang række færdigheder som at kunne bearbejde konflikter og skabe venska-ber gennem leg. De lærer også om sociale hensyn og spilleregler og udvikler deres identitet – særligt gennem rollelege, hvor de kan afprøve forskellige roller som den gode, den onde eller den stærke, forklarer børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.

– Men for at kunne udvikle sig gennem legen, kræver det netop, at børnene kan fordybe sig i legen, siger hun og understreger, at børn kan fordybe sig i længere tid, end vi måske tror.

Et barn på halvandet til to år kan typisk fordybe sig i legen i 10-15 minutter, mens en 2-3-årig kan lege længere tid helt opslugt af fx at sætte legetøjsbiler i rækker og systemer. Den 5-årige kan fordybe sig i legen i en times tid, mens den 7-8-årige kan bygge legen op over flere timer. Og børn kan ikke komme til at fordybe sig for meget, understreger familievejleder Lola Jensen.

– Engang var det et plus, hvis et barn kunne sidde lang tid i sit eget selskab og fordybe sig i en leg. I dag tændes bekymringen lynhurtigt, hvis barnet ikke buldrer af sted med vennerne. Men vi skal tilbage til, at det er et stort plus at kunne fordybe sig, for det er så vigtigt, at barnet får den ro i hjernen flere gange om dagen, slår hun fast.

Sæt tusserne frem

’Den er god med jer, min dreng kan ikke sidde stille i to minutter’ – tænker du måske? Men jo, alle børn kan lære at fordybe sig ved, at vi voksne viser dem vejen, siger Lola Jensen.

– Lad være med at blive sur, fordi du har købt perleplader og malesager, og så gider dit barn kun sidde stille i fem minutter. Vi skal blive ved med at give børnene tilbuddet, for fordybelse skal trænes, og vi er nødt til at lægge mulighederne frem for børnene, siger hun og uddyber:

– Det betyder meget for børn, at der er nogle ’øer’, hvor de kan komme til at fordybe sig, uden at de skal flytte en masse eller lede efter tingene. Det kan være et lille klapbord med kreative sager og kasser rundt omkring med legetøj, som er synligt for dem.

Børn er forskellige, og nogle børn skal man faktisk ikke foreslå lege til, mens andre har brug for hjælpen til at få legen i gang, tilføjer Margrethe Br­­un Hansen og understreger, hvor vigtigt det er, at vi mærker ind i, hvad børnene interesserer sig for, hvis vi vil have dem til at fordybe sig.

– Læg mærke til, hvad der optager dit barn og brug det som løftestang til at skabe muligheder for fordybelse. Gør det lettilængeligt for barnet; hvis det er en iPad, der ligger fremme, ja så er det da den, barnet kaster sig over, siger hun og slutter:

– Lad tusserne stå fremme, så barnet nemt kan se dem og nemt kan få lyst til at bruge dem. Og hav altid sådan noget som tomme toiletruller, æggebakker, maling, pensler, lim, sakse og papir stående fremme ad libitum. Så skal du bare se, hvad der sker.

5 tips: Hjælp fordybelsen på vej

1. Følg barnets lyst

Når du kan, så grib muligheden, hvis dit barn selv kommer og foreslår en leg, og læg mærke til, hvad dit barn er optaget af; det er nemmere at fordybe sig, hvis man selv har lysten til legen.

2. Støt op om barnets interesser

Hvis dit barn interesserer sig for biler, så sørg for at have biler i legetøjskassen, og hvis dit barn elsker at tegne, så sørg for at have masser af tusser.

3. Lad tusserne stå fremme

Hvis de kreative redskaber er synlige for dit barn, er det nemmere at tænde lysten til at lege med dem, fordi de ikke selv skal lede efter dem.

4. Vær tålmodig og vedholdende

Giv ikke op, fordi dit barn mister interessen efter 5 minutter, men bliv ved med at tilbyde barnet muligheden, så skal det nok komme.

5. Hjælp barnet i gang med legen

Børn er selvfølgelig forskellige, men nogle har brug for lidt hjælp til at sætte legen i gang, før de kan lege videre selv.